آران و بیدگل به باور برخی کارشناسان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری، جزو نقاطی است که در صورت توجه بیشتر و نگاه حمایتی به حوزه صنایع‌دستی آن، می‌تواند در سال جهش تولید کمک حال اقتصاد و اشتغالزایی این منطقه در شمال استان اصفهان باشد.

چراغ کم‌فروغ صنایع دستی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  صنایع دستی در واقع نوعی استفاده از دست یا ابزاری ساده برای ساخت لوازم تزئینی و کاربردی به روش‌های سنتی است و استادکاری مهم‌ترین ملاک ارزش‌گذاری محصولات به شمار می‌رود که بر این اساس ریشه ۲۹۹ مورد از رشته‌های صنایع دستی شناسایی شده در جهان به ایران بازمی‌گردد؛ از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است که در واقع گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ کهن مردمان این دیار هنرپرور را حکایت می‌کند.

استان اصفهان در مجموع بیش از چهار هزار کارگاه بزرگ و ۲۱ هزار کارگاه کوچک با پروانه در حوزه صنایع دستی دارد و بیش از ۷۰ هزار نفر شاغل تاکنون در این بخش شناسایی شده‌اند که با در نظر گرفتن خانواده‌های این افراد، می‌توان اذعان داشت که رونق صنایع دستی با معیشت بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه پیوند دارد.

این استان از لحاظ حجم، ۶۰ درصد تولید صنایع‌دستی کشور را به خود اختصاص داده است و در واقع یک‌سوم صنایع‌دستی جهان در اصفهان وجود دارد اما این گستردگی موجب شده است تا همه نقاط مستعد چنان که باید، دیده نشود.

شهرستان آران و بیدگل واقع در شمال استان اصفهان، با وجود اینکه ظرفیت‌های خوبی در رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی دارد، از جمله نقاطی به شمار می‌رود که در این سال‌ها مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.

فقدان زیرساخت‌هایی مانند بازارچه اختصاصی صنایع دستی برای نمایش و فروش محصولات از جمله دغدغه‌های جدی هنرمندان صنایع‌دستی آران و بیدگل است که به باور کارشناسان در کنار توجه به مقوله آموزش و ارائه تسهیلات حمایتی می‌تواند به رونق اشتغال و تکمیل زنجیره گردشگری این شهرستان در دوران پساکرونا کمک کند.

دغدغه‌های هنرمندان؛ از بیمه تا بازارچه

پیشکسوت صنایع‌دستی آران و بیدگل اظهار کرد: نبود بازارچه صنایع‌دستی در این شهرستان از مشکلات اصلی هنرمندان بخش صنایع‌دستی است که در صورت ایجاد این بازارچه‌ها می‌توان به آینده صنایع دستی این منطقه امیدوار بود.

منصور متشکر افزود: آران و بیدگل به عنوان قطب گردشگری کویری کشور مطرح است که سالانه هزاران نفر از جاذبه‌های این شهرستان دیدن می‌کنند و همواره سراغی از صنایع‌دستی این شهرستان می‌گیرند که با توجه به نبود بازارچه و نمایشگاه‌های عرصه محصولات هنری، جواب منفی از جانب راهنمایان تورها می‌گیرند که صورت خوشی ندارد.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی در این شهرستان می‌تواند ضمن تشویق هنرمندان این بخش، به جذب هر چه بیشتر گردشگر و توسعه پایدار این شهرستان بیانجامد.

به گفته این استاد زری‌بافی، برخی هنرمندان صنایع‌دستی بیمه نیستند و در این زمینه نیاز به حمایت دولت دارند.

وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات هم به هنرمندان صنایع‌دستی از دیگر خواسته‌های به‌حق است که تاکنون مورد توجه دولت نبوده و ضروری است که این مهم در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.

این هنرمند تاکید کرد: دولت محترم باید در سالی که با نام جهش تولید و حمایت از تولید داخلی از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است، دغدغه‌های هنرمندان صنایع‌دستی را در اولویت اقدام‌های خود قرار دهد و بداند که حمایت از هنرمندان و تولیدات صنایع‌دستی، موجب توسعه پایدار کشور می‌شود.

ضرورت تقویت آموزش‌ها

مدیرعامل انجمن صنایع‌دستی آران و بیدگل هم تصریح کرد: حوزه صنایع‌دستی به شکلی در جامعه و دولت مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفته است و نیاز به تحول و حمایت جدی دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد.

سیدعلی مدیری افزود: نقدهایی نیز البته در این میان به مجموعه فعالان حوزه صنایع‌دستی وارد است که یکی از مهم‌ترین نقدها، ضعف آموزش به نسل‌های جدید است که موجب کم‌رنگ شدن تعدادی از رشته‌های صنایع‌دستی شده است.

این پیشکسوت صنایع‌دستی آران و بیدگل به ضرورت تقویت کارورزی در حوزه صنایع‌دستی این شهرستان اشاره کرد و گفت: محصولات تولیدی هم باید از نظر کیفیت و قیمت توان رقابت داشته باشند که در این زمینه هم ضعف‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل به مدیریت واحد و تدوین برنامه بلندمدت نیاز دارد و در آن صورت می‌توان به آینده امیدوار بود.

مدیری با اشاره به ضرورت راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی اظهار کرد: هنرمندان حوزه صنایع دستی شهرستان نیاز به بازاری برای فروش محصولات دارند تا بتوانند با انگیزه بیشتر به تولید محصولات با کیفیت و با قیمت رقابتی بپردازند.

وی به برنامه‌ریزی فعالان صنایع‌دستی شهرستان برای راه‌اندازی یک بازارچه صنایع دستی در گذر تاریخی سرگنگه اشاره و اضافه کرد: قرار است تعدادی از مغازه‌های این گذر تاریخی به کارگاه و نمایشگاه عرضه محصولات هنری اختصاص یابد.

مدیرعامل انجمن صنایع‌دستی آران و بیدگل در ادامه یکی از برنامه‌های آتی این انجمن را احیای نساجی سنتی عنوان کرد و گفت: همچنین هماهنگی‌ها برای آموزش صنایع‌دستی و جذب هنرآموز در مدرسه‌های شهرستان آغاز شده است که در آینده نیز گسترش خواهد یافت.

تلاش دولت برای احیای رشته‌های بومی 

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز در این زمینه تشریح کرد: حدود ۲۳ رشته فعال صنایع‌دستی در این شهرستان داریم که از جمله مهم‌ترین آنها شعربافی، گلیم‌بافی، زری‌بافی، گوی‌بافی، پلاس‌بافی، گیوه‌دوزی، معرق چرم و نقاشی روی سفال است که مورد توجه هنرمندان بومی قرار دارد.

محمدجواد عبدلی افزود: نزدیک به ۱۰۰ شاغل در بخش صنایع‌دستی این شهرستان مشغول فعالیت هستند که ساماندهی این تعداد در دستور کار اداره میراث فرهنگی قرار دارد.

وی اضافه کرد: کم و کاست‌هایی در زمینه صنایع‌دستی در کل کشور وجود دارد که نیاز به اقدام‌های زیرساختی و تصویب قانون‌های حمایتی در نهادهای ذی‌ربط دارد اما اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل در حد توان به دنبال برطرف کردن مشکلات هنرمندان است.

مسوول حوزه صنایع‌دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: تلاش برای ثبت ملی صنایع دستی شاخص این شهرستان ادامه دارد، چنانچه پرونده ثبت رشته گوی‌بافی در اصفهان به تایید رسید و به تهران فرستاده شد که به‌زودی ثبت ملی خواهد شد.

به گفته عبدلی، همچنین اقدام‌های اولیه برای ثبت ملی رشته چادرشب‌بافی هم در اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل انجام شده است و پیگیری‌ها برای ثبت ملی آن ادامه دارد.

وی همچنین به دغدغه اصلی هنرمندان بخش صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل مبنی بر نبود بازارچه عرضه محصولات اشاره کرد و افزود: با شهرداری در حال رایزنی هستیم تا تعدادی از غرفه‌های بازارچه شهروند به هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص پیدا کند تا مشکل این عزیزان در نمایش و عرضه محصولات هنری خود برطرف شود.

اقدام‌ها برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز تصریح کرد: نبود بازارچه صنایع‌دستی از مشکلات اصلی هنرمندان در این شهرستان است که مورد توجه بوده و در این زمینه اقدام‌های موثری در حال انجام است.

سیدحسین چاکری افزود: در حال رایزنی هستیم تا به زودی ۲ بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان آران و بیدگل راه‌اندازی کنیم و به دنبال جانمایی آنها هستیم.

وی تشریح کرد: بازارچه محله سرگنگه آران و بیدگل، خانه صدیقیان و اسماعیلیان از جمله گزینه‌ها برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی است که در آینده‌ای نزدیک نهایی و بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آران و بیدگل تاکید کرد: باید در زمینه بازاریابی محصولات حوزه صنایع‌دستی به سمتی حرکت کنیم تا این فرهنگ در مردم ایجاد شود که به سمت تولیدات گرایش پیدا کرده و از هنرمندان شهرستان، استان و کشور خود بیشتر حمایت کنند.

وی اضافه کرد: احیا و حمایت مادی و معنوی از فعالان صنایع دستی برای معرفی منطقه و هنرمندان، ایجاد تولید، اشتغال و جذب گردشگران و جهش تولید بسیار ضروری است که اقدام‌های خوبی نیز با همکاری مسئولان و هنرمندان شهرستان در حال انجام و برنامه‌ریزی است.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

کد خبر 519678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha